تدوین نامرئی: از طناب هیچکاک تا مرد پرنده‌ای ایناریتو

تدوین نامرئی تکنیکی است در تدوین سینمایی و به معنی انتقال یک‌دست و بدون جلب توجه بین نماهاست که به روایت فیلم اجازه می‌دهد تا بدون جلب توجه به فرآیند تدوین، به شکل سلیس و روانی جریان پیدا کند. 

این تکنیک در هنر سینما تاریخچه غنی‌ای دارد و توسط کارگردانان و تدوینگران برای خلق تجربیات داستانی گیرا و یکدست استفاده می‌شود. در این مقاله به تاریخچه، تعریف و نمونه‌هایی از تدوین نامرئی می‌پردازیم و تأثیر آن را بر هنر و صنعت سینما زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

تدوین نامرئی طناب هیچکاک

تاریخچه تدوین نامرئی:

ریشه‌های تدوین نامرئی را می‌توان در روزهای اولیه سینما، در زمانی که فیلمسازان تکنیک‌هایی را برای تقویت روایتگری با فیلم را تجربه می‌کردند، جستجو کرد. اما در قرن بیستم، به ویژه در زمان ظهور سینمای کلاسیک هالیوود، تدوین نامرئی شهرت پیدا کرد و به ابزاری مهم در دست فیلمسازان بدل شد. فیلمسازانی مانند آلفرد هیچکاک، هاوارد هاکس و ارنست لوبیچ از تدوین نامرئی برای اتصال صحنه‌ها و حفظ جریان طبیعی روایت به‌طور یکپارچه استفاده می‌کردند، مثلا هیچکاک در فیلم طناب فیلم را به‌نوعی کارگردانی و تدوین کرده که بنظر می‌رسد فیلم هیچ کاتی ندارد در صورتی که فیلم طناب یک سکانس پلان بدون کات نیست و ۱۰ کات دارد. آثار آنها به عنوان نقاط عطفی حیاتی در توسعه و رواج این تکنیک عمل کرد.

این نوع تدوین چگونه انجام می‌شود:

تدوین نامرئی هنر اتصال یکپارچه نماها، با استفاده از تکنیک‌هایی مانند مچ‌کات‌های، تطبیق خط نگاه و ترنزیشن(انتقال) نامرئی برای حفظ تداوم روایی و شکسته نشدن حس غرق شدن بیننده در فیلم اشاره دارد. هدف این نوع تدوین ایجاد یک تجربه بصری منسجم است که در آن تدوین به چشم نمی‌آید و به داستان و روایت این اجازه را می‌دهد که در مرکز توجه بیننده قرار بگیرد. تدوین نامرئی نیاز به زمان‌بندی دقیق، توجه دقیق به جزئیات و درک عمیق روایتگری بصری توسط تدوینگر دارد. تجربه تدوینگر در توجه به جزئیاتی مانند نقطه توجه تماشاگر و نحوه انتقال از این نقطه توجه به نمای بعدی حیاتی است، تدوینگر بایستی با ابزارهای در دسترسش مانند پوشش‌های صوتی حواس بیننده را از کات خوردن بین دو نما منحرف کند.

نمونه‌هایی از تدوین نامرئی:

کارگردان‌های زیادی در سال‌های اخیر برای غنی‌تر کردن روایت داستان‌ها و ایده‌هایی که در ذهن داشته‌اند به تدوین نامرئی متوسل شده‌اند. از نمونه‌های اخیر آن می‌توان به فیلم مرد پرنده‌ای اثر آلخاندرو گونزالس ایناریتو اشاره کرد که به‌نوعی فیلمش را ارائه کرده که بنظر می‌رسد فیلم هیچ کاتی ندارد و تدوین نشده است اما تدوینگر این فیلم برای مخفی شدن فرآیند سختی را پشت سر گذاشته. البته نمونه دیگر که کمی سخت‌تر بنظر می‌رسد یک فیلم جنگی است به نام ۱۹۱۷ که تدوین نامرئی را برای یکدست کردن روایت یک واقعه در میدان جنگ به کار می‌برد. در ادامه چند نمونه ماندگار را نیز عنوان می‌کنیم:

تدوین نامرئی رفقای خوب

«رفقای خوب» (۱۹۹۰): درام جنایی مارتین اسکورسیزی به طرز ماهرانه‌ای از تدوین نامرئی استفاده می‌کند تا سرعت روایت دیوانه‌وار فیلم را افزایش دهد. در نمای ترکینگ معروف کلاب «Copacabana»، دوربین به‌شکل یکدست و بدون کات قهرمان داستان، هنری هیل (ری لیوتا) را در یک کلاب شبانه شلوغ دنبال می‌کند و به نرمی بین فضاها و تایم فریم‌های مختلف حرکت می‌کند. تدوین نامرئی در این پلان حس غرق شدن بیننده در روایت را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مخاطب احساس کند بخشی از فیلم است.

فرزند انسان

«فرزند انسان» (۲۰۰۶): فیلم تریلر دیستوپیایی آلفونسو کوارون دارای چندین سکانس طولانی است که در آن‌ها از تدوین نامرئی استفاده کرده است. یکی از نمونه‌های قابل توجه صحنه تنش‌زای کمین ماشین است که در آن دوربین به داخل و خارج از ماشین حرکت می‌کند و هرج و مرج و تنش بالای لحظه وقوع حادثه را به تصویر می‌کشد. از طریق تدوین نامرئی، بیننده در کنش‌های این سکانس غرق می‌شود و به‌نوعی تنش و خطر را از نزدیک تجربه می‌کند.

شبکه اجتماعی” (۲۰۱۰): دیوید فینچر کارگردانی است که برای رویکرد دقیقش به تدوین نامرئی مشهور است. در سکانس ابتدایی فیلم «شبکه اجتماعی»، قهرمان فیلم، مارک زاکربرگ ( با بازی جسی آیزنبرگ) با دوست دخترش گفتگو می‌کند. تدوین نامرئی، با کات‌های دقیق و انتقال‌های بدون حفره، ریتم و پویایی دیالوگ‌ها را افزایش می‌دهد و مخاطب را به دنیای شخصیت‌های فیلم می‌کشاند.

سخن پایانی: ابزاری کارآمد برای فیلمسازان

تدوین نامرئی ابزاریست ضروری در جعبه ابزار هر فیلمسازی، که امکان روایتگری یکپارچه و حفظ کردن حس غرق شدن بیننده در تجربه سینمایی را فراهم می‌کند. در طول تاریخ سینما، کارگردانان و تدوین‌گران بر این تکنیک برای خلق روایت‌های تاثیرگذار تسلط پیدا کرده‌اند. از روزهای اولیه هالیوود کلاسیک تا سینمای معاصر، تدوین نامرئی همچنان به شکل دادن شیوه روایت داستان‌ها روی پرده سینما ادامه می‌دهد. این یک فرم هنری است که قدرت استادی در تدوین فیلم را به ما نشان می‌دهد و هنرنمایی افراد نامرئی در پشت صحنه را برایمان به نمایش می‌گذارد. برای آشنایی با تدوینگران مهم تاریخ سینما این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *