بهترین تدوینگر های جهان: کسانی که فیلم‌ها را دوباره می‌نویسند

مرحله تدوین یکی از مهم‌ترین گامها فرآیند ساخت فیلم است. یک تدوینگر خوب می‌تواند فیلم‌های خام را تحویل بگیرد و آن‌ها را به داستانی جذاب و یکدست تبدیل کند. مرحله تدوین وظایف کنترل سرعت، ریتم، توالی نمایش تصاویر و یکدستی روایت‌ را بر عهده دارد. برخی از مشهورترین کارگردانان تاریخ سینما برای تحقق بخشیدن به تصورات  خود به‌شدت به مهارت تدوینگران خود متکی هستند. بهترین تدوینگر های جهان می‌دانند که چگونه فیلم‌ها را دوباره تالیف کنند.

بهترین تدوینگر جهان کیست؟

در اینجا ما پنج تدوینگر را معرفی می‌کنیم که از طریق کار خود توانسته‌اند تأثیر قابل توجهی را بر سینما داشته باشند. اما خب انتخاب اینکه بهترین تدوینگر جهان کیست اصلا کار ساده‌ای نیست و حتی شاید بتوان گفت که امکان‌پذیر نیست. اما در این مطلب تاثیری که این افراد در دنیای سینما داشته‌اند ملاکی برای حضورشان در این لیست بوده است.

بهترین تدوینگر جهان تلما شونمیکر

تلما شونمیکر

تلما شونمیکر یکی از مشهورترین تدوینگران سینما در تمام دوران‌هاست. او همکاری دیرینه‌ای را با مارتین اسکورسیزی داشته و بسیاری از فیلم‌های مهم اسکورسیزی از زمان گاو خشمگین در سال ۱۹۸۰ را او تدوین کرده است. همکاری آن‌ها را می‌توان یک رابطه کاری در نهایت همزیستی و هماهنگی  توصیف کرد. تدوین شونمیکر باعث تقویت سبک فیلمسازی پویای اسکورسیزی است، به‌ویژه در فیلم‌های شاخصی مانند رفقای خوب و جدا مانده می‌توان تاثیر شونمیکر بر فیلم را به‌وضوح مشاهده کرد.

شونمیکر هفت بار نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین سال شده است که از این هفت بار توانسته سه‌ بار و برای فیلم‌های گاو خشمگین، هوانورد و جدا مانده این جایزه را برنده شود. او با تدوین توانسته که بارها بازی‌های بداهه‌ در فیلم‌های اسکورسیزی را به‌ شکلی منسجم و روایتگر هدایت کند و نقش اتاق تدوین در فرآیند فیلمسازی را نشان دهد. شونمیکر هدف خود را اینگونه بیان می‌کند که دوست دارد در عین القای حس راحتی و روان بودن روایت احساس حرکت فوق العاده‌ای را در فیلم ایجاد کند. مهارت‌های تدوین پرانرژی و جذاب او را می‌توانیم در خلق برخی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های دهه‌های اخیر تماشا کنیم.

مایکل کان

مایکل کان

مایکل کان یکی از برجسته‌ترین همکاری‌های طولانی مدت تدوینگر و کارگردان را با استیون اسپیلبرگ داشته است. این دو از زمان فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم در سال ۱۹۷۷ همکاری خود را با یکدیگر آغاز کرده‌اند. کان دو فیلم از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های اسپیلبرگ را در سال ۱۹۹۳ تدوین کرد: پارک ژوراسیک و فهرست شیندلر و تدوین دقیق او بر روی فیلم فهرست شیندلر برای کان جایزه اسکار بهترین تدوین را به ارمغان آورد.

اسپیلبرگ گفته است که به کان اعتماد کامل دارد و به خلاقیت او در اتاق تدوین آزادی کاملی می‌دهد. تصمیمات تدوینی کان بسیاری از لحظات ماندگار فیلم‌های اسپیلبرگ را شکل داده‌اند، از صحنه پیاده شدن سربازان در ساحل نرماندی در آغاز فیلم نجات سرباز رایان گرفته تا دختری با کت قرمز در فهرست شیندلر. غریزه او برای درک درام و ضرب‌آهنگ تدوین تأثیر عاطفی فیلم‌های اسپیلبرگ را دوچندان کرده است. کان در طراحی ریتم و ضرباهنگ تدوینش از سکون تصویر و لحظات آرام به اندازه کنش‌های پویا و سریع استفاده می‌کند، همانطور که اسپیلبرگ در مورد او گفته است: “مایکل کان با قلبش تدوین می‌کند”. بینش و تسلط مشترک این دو نفر برخی از هیجان‌انگیزترین و تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌های بلاک‌باستر سینمای مدرن را به جهان هدیه کرده است.

والتر مِرچ: بهترین تدوینگر جهان از جنبه تالیف اصول و قواعد

والتر مِرچ: بهترین تدوینگر جهان از جنبه تالیف اصول و قواعد

والتر مرچ به‌عنوان تدوینگر و طراح صدا جایگاهی منحصر به فرد در دنیای سینما دارد. نوآوری‌های او در حوزه طراحی و تدوین صدا به ارتقای این حوزه کمک‌های بسیاری کرده است. مرچ برای میکس صدا در فیلم اینک آخرالزمان و تدوین فیلم برای بیمار انگلیسی برنده جایزه اسکار شده است. آثار او شامل موج جدید آثار کلاسیک هالیوود مانند مکالمه و فیلم عاشقانه روح می‌شود.

مرچ فراتر از مهارت‌های خلاقانه‌اش، یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در حوزه تدوین فیلم به نام در یک چشم به هم زدن را تالیف کرده، مرچ در این کتاب، نظریه اصلی خود را درباره «شش قاعده» اساسی برای کات زدن را مطرح می‌کند: تدوینگر باید حداقل شش شاخصه بصری مهم را در مورد کات‌ها در نظر بگیرد تا تدوین به‌صورت طبیعی احساس شود. این مفهوم و سایر اصول تدوینی مرچ، بر تدوینگران زیادی از سراسر جهان تاثیر گذاشته است. او همچنین یکی از مدافعان اولیه استفاده از سیستم‌های تدوین دیجیتال در سینما مانند Avid بود. تسلط فنی و درک فراگیر مرچ از زبان سینمایی، او را به یک مبتکر واقعی در سینما تبدیل می‌کند.

دیدی آلن بهترین تدوینگر جهان

دیدی آلن

ابتکارات نوآورانه دیدی آلن به عنوان تدوینگر به تغییر شکل تدوین فیلم مدرن کمک کرد. او کارش را با کات زدن و تدوین برای برنامه‌های تلویزیونی زنده در دهه ۱۹۵۰ و در روزهای اولیه رسانه تلویزیون آغاز کرد. فیلم درام دادگاهی سیدنی لومت ۱۲ مرد خشمگین باعث ورود به حیطه تدوین فیلم‌های سینمایی شد، بعد از آن او به با کارگردانانی مانند رابرت راسن و الیا کازان در دهه ۱۹۶۰ همکاری‌های ماندگاری را رقم زد.

آلن احتمالاً بیشترین تأثیر خود را از طریق همکاری با آرتور پن ایجاد کرده است، او فیلم‌های برجسته‌ پن مانند: بانی و کلاید و رستوران آلیس را تدوین کرد و به پیشرفت سبک تدوین سریع‌تر و پویای سینمای آمریکا کمک کرد. برای سکانس اوج فیلم بانی و کلاید، آلن با طراحی تدوینی سریع بین زوایای مختلف به کنش‌ها و تصاویر فیلم انرژی‌ای بی‌قرار و غیرقابل پیش‌بینی‌ را تزریق کرد. این تدوین خشونت فیلم را به شیوه‌ای تکان‌دهنده تشدید کرد و در تاریخ تدوین تاثیر خود را بر جای گذاشت. آلن در طول دوران حرفه‌ای خود همچنان در فیلم‌هایی مانند سرپیکو به نوآوری ادامه داد. او یکی از اولین زنانی بود که نامش به عنوان تدوینگر برجسته آثار سینمایی ماندگار شده است.

آن وی. کوتس

آن وی. کوتس

آن وی کوتس تدوینگر بریتانیایی‌ای که به‌خاطر تطبیق پذیری برای تدوین در ژانرهای مختلف به شهرت رسیده است. او می‌توانست به طرز ماهرانه‌ای از درام‌های صمیمی گرفته تا فیلم‌های حماسی تاریخی را به‌شکلی استادانه تدوین کند. کوتس در سال ۱۹۶۲ جایزه اسکار بهترین تدوین را برای لورنس عربستان فیلم باشکوه دیوید لین، دریافت کرد. تدوین کوتس به واسطه توانایی او در ایجاد تعادل تدوینی بین دکورهای عظیم و کلوزآپ‌های احساسی به فیلم‌های لین کمک کرد تا حس عظمت در فیلم‌ها به خوبی به حس شود.

کوتس با تدوین جسورانه و تکه‌تکه‌اش برای درام جنایی The Limey در سال ۱۹۹۹ رویکردی کاملاً متفاوت از خود نشان داد. استیون سودربرگ تدوین فیلم را به کوتس سپرد برای اینکه بتواند چیزی که نامش را «کوبیست» گذاشته بود را در این تریلر انتقام‌جویانه به‌نمایش بکشد. کوتس عناصر فیلم‌های نوآر را از طریق جابه‌جایی‌های زمانی چشمگیر و تصاویر فلاش‌بک مکرر به نمایش گذاشت. کوتس تا دهه ۹۰ به کار خود ادامه داد و دوباره با سودربرگ در فیلم‌هایی مانند خارج از دید و ارین بروکوویچ همکاری کرد. کوتس چه در ساخت نمایشی در مقیاس بزرگ و چه تنش در مقیاسی کوچک، نقش مهم تدوین در داستان‌سرایی سینمایی را در طول دوران کاری درخشانش به نمایش گذاشت.

سخن پایانی: برای پیدا کردن بهترین تدوینگر جهان آثار را تماشا کنید

این پنج تدوینگر تنها نمونه‌‌های معدودی از هنرمندان بی‌شماری را نشان می‌دهند که از تدوین برای ارتقا فیلم‌های مختلف استفاده کرده‌اند. در حالی که تدوینگران در پشت صحنه کار می‌کنند، آن‌ها به شکل‌گیری فیلم‌های مورد علاقه ما از طریق ظرافت در انتخاب نماها، کنترل ریتم و ضرباهنگ صحنه‌ها و مونتاژ روایت کمک می‌کنند. تسلط فنی و انتخاب‌های خلاقانه آن‌ها، فیلم‌های خام را به محصولی نهایی تبدیل می‌کند که بر مخاطبان تاثیر می‌گذارد. تأثیر تدوینگر ماهر غیرقابل انکار است، حتی اگر نام آن‌ها آنقدرها در عالم سینما شناخته شده نباشد. اگر هنوز هم به دنبال پیدا کردن بهترین تدوینگر جهان هستید می‌توانید بررسی آثار تدوینگران برتر را از همین لیست شروع کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *