فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: معرفی ۱۰ فیلم برتر سال

سال ۲۰۲۳ رو به اتمام است و فیلمساز‌های برجسته‌‌ای مانند: مارتین اسکورسیزی، کریستوفر نولان و دیوید فینچر فیلم‌های خود را به نمایش در آوردند. در این سال فیلم‌های متنوعی از جمله بلاک باسترهای پرهزینه، درام‌های جذاب و فیلم‌های مستقل برای مخاطبان در دسترس قرار گرفت. در این مطلب فیلم های برتر اکران شده در ۲۰۲۳ از نظر مخاطبان، منتقدین و جشنواره‌های سینمایی را معرفی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مروری بر فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: سالی برای همه سلیقه‌ها

اگر برای تعطیلات آخر هفته به یک لیست از فیلم های اکران شده در ۲۰۲۳ نیاز دارید یا می خواهید بدانید بهترین فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۳ باید تماشا کنید کدامند ادامه این مطلب را دنبال کنید. در ادامه این پست، نگاهی اجمالی به برخی از مورد انتظارترین فیلم‌ هایی که در سال ۲۰۲۳ اکران شده داریم. در سال ۲۰۲۳ تنوع خوبی از فیلم ها در ژانرهای مختلف اکران شده و برای همه سلیقه‌ها چیزی برای ارائه دارد، از فیلم های علمی تخیلی گرفته تا کمدی و درام.

  • اوپنهایمر
  • Passages
  • آناتومی یک سقوط
  • مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی
  • شهر سیارکی
  • زندگی‌های گذشته
  • بیچارگان
  • قاتلان ماه کامل
  • قاتل
  • آتش‌سوزی

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: اوپنهایمر

اوپنهایمر: مردی که جهان را تغییر داد

“اوپنهایمر” یک فیلم درام بیوگرافی به کارگردانی کریستوفر نولان و با بازی کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر، فیزیکدان آمریکایی است. این فیزیکدان مشهور در این فیلم مدیریت علمی پروژه منهتن، با هدف توسعه اولین بمب اتمی آمریکا، را برعهده دارد. در این فیلم سه ساعته چهره‌ها در مرکز توجه قرار دارند.  چهره‌ها در این فیلم حرف می‌زنند و گوش می‌دهند و بارها به اخبار خوب یا بد واکنش نشان می‌دهند. گاهی اوقات این چهره‌ها در تصورات ذهنی خود گم می‌شوند. البته چهره سرپرست پروژه منهتن در لوس آلاموس چهره محوری فیلم است، سرپرست تیم توسعه سلاح‌های هسته‌ای که مشارکت آخرالزمانی او در علم باعث شده که به او لقب پرومتئوس آمریکایی بدهند. 

دیدنی ترین جذابیت فیلم چهره انسان است. نولان و فیلمبردارش، هویت ون هویتما، از تکنولوژی فیلمبرداری large-format IMAX استفاده می‌کنند تا علاوه بر ثبت شکوه منظره‌های بیابانی نیومکزیکو، تضاد بین خونسردی ظاهری و آشفتگی درونی اوپنهایمر را با تصویربرداری دقیق از چهره کیلین مورفی به تصویر بکشد، فیزیکدانی که خلق و خوی نمایشی دارد و طبعی تکانشی. نولان با کلوزآپ‌های متوالی از چهره او که به نقاط مختلفی نگاه می‌کند و گاهی مستقیماً به لنز خیره است، اوپنهایمر را غرق در خاطرات، فانتزی‌ها و کابوس‌ها می‌کند.

 Passages

Passages:داستان عشق و خیانت

فیلم درام Passages به کارگردانی ایرا ساکس و با بازی فرانتس روگووسکی، بن ویشاو و آدل اگزارچوپولوس یک مثلث عشقی نامعمول را روایت می‌کند. ازدواج یک زوج همجنس‌گرا با ورود یک زن جوان به زندگی آن‌ها بحرانی می‌شود و کشمکش‌ها  بوجود آمده در این فیلم مخاطب را با درگیری‌های شخصیتی این کاراکترها آشنا می‌کند. فیلم با دقتی بالا به بررسی دقیق پیچیدگی‌های جنسی و هویتی این شخصیت‌ها می‌پردازد و بیننده را با خود همراه می‌کند. 

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و به دلیل به تصویر کشیدن صریح و ظریف شخصیت‌ها و احساسات آن‌ها، نقدهای مثبتی دریافت کرد.

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: Anatomy of a Fall

Anatomy of a Fall: رازها و دروغ‌ها

«آناتومی یک سقوط» به کارگردانی جاستین تریت داستان ساندرا، نویسنده مشهوری را روایت می‌کند که متهم به قتل شوهرش، ساموئل، در کلبه دورافتاده‌شان در کوه‌های آلپ فرانسه است. 

این فیلم یک برررسی موشکافانه و شخصیت‌محور از یک ازدواج در بحران است و اینکه چگونه سیستم حقوقی می‌تواند آشفتگی عاطفی افراد درگیر را تشدید کند. عنوان فیلم نه تنها به سقوط واقعی که ساموئل متحمل می‌شود اشاره دارد، بلکه به سقوط استعاری رابطه زوجین نیز اشاره دارد که توسط وکلا، درمانگران و شاهدان درگیر در این پرونده به تفصیل تجزیه و تحلیل می‌شود. نقطه قوت فیلم در توانایی آن در ایجاد حس کلاستروفوبیا و تنش است، زیرا شخصیت‌ها در یک سیستم قانونی گرفتار شده‌اند که به نظر می‌رسد بیشتر به برنده شدن اهمیت می‌دهد تا یافتن حقیقت.

«آناتومی یک سقوط» نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده و بازیگران، کارگردان و فیلمبردار فیلم تحسین‌های بسیاری را دریافت کرده‌اند. این فیلم برنده نخل طلای جشنواره کن در سال ۲۰۲۳ شده است و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده دانست. به طور کلی، “آناتومی یک سقوط” فیلمی است برای کسانی که به تلاقی قانون و روابط انسانی علاقه دارند.

مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی

مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی

«مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی» یک انیمیشن ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی جواکیم دوس سانتوس و کمپ پاورز است. این فیلم دنباله‌ای است بر فیلم «مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی» و بازگشت مایلز مورالس را به نمایش می‌گذارد که با دیگر افراد عنکبوتی از ابعاد مختلف متحد می‌شود تا تهدیدی جدید را متوقف کنند. فیلم را می‌توان بهترین انیمیشن اکران شده در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده دانست.

مرد عنکبوتی جدید یک فستیوال بصری است، با انیمیشنی خیره کننده که تکنیک های دو بعدی و سه‌بعدی را با هم ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای منحصر به فرد را برای مخاطب بسازد. موسیقی متن فیلم هم که ترکیبی از موسیقی هیپ هاپ، راک و الکترونیک است، مکمل قدرتمندی است برای لحن پرانرژی و پویای فیلم. «مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی» نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده است و بسیاری انیمیشن، داستان و شخصیت های فیلم را تحسین کرده‌اند.

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: Asteroid City

Asteroid City:‌ وس اندرسون در میان فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده

«شهر سیارکی» فیلمی علمی، تخیلی، کمدی و درام به کارگردانی وس اندرسون با بازی ادوارد نورتون، تیلدا سوینتون و تام هنکس است. فیلم در دهه ۱۹۵۰ می‌گذرد و  داستان گروهی از نوجوانان نخبه  را دنبال می‌کند که در یک کمپ فضایی در مکانی دورافتاده شرکت می‌کنند. فیلم با تاکید روی عناصر بصری، با سبک خاص اندرسون در طراحی صحنه، و شخصیت‌های عجیب و غریب، مضامین نوستالژی، فقدان و مالیخولیا را از دریچه داستان‌های علمی-تخیلی بررسی می‌کند و نتیجه آن می‌تواند برداشتی لذت‌بخش و عجیب از اضطراب‌های دهه ۱۹۵۰ آمریکا باشد. فیلم‌ نظرات متناقضی را از منتقدین دریافت کرده اما همیشه فیلمی از وس اندرسون می‌تواند برای بسیاری از مخاطبان سینمای دیدنی و لذت‌بخش باشد.

Past lives، زندگی های گذشته

زندگی های گذشته: ملاقات مجدد ارواح گمشده

فیلم «زندگی‌های گذشته» درامی عاشقانه است از کارگردانی اهل کره جنوبی یعنی سلین سانگ. این فیلم به بررسی احساسات لطیف روابط در مراحل مختلف زندگی انسان می‌پردازد، از زمین خوردن حین بازی تا احساسات پیچیده‌تر در بزرگسالی. فیلمی ظریف برای گذراندن زمانی سرگرم‌کننده برای فکر کردن در مورد خودمان، فیلم با دنبال کردن دو شخصیت که نشان می‌دهند چگونه روابط و احساسات بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند این زمان را در اختیارمان می‌گذارد. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآمد و نقدهای مثبتی را دریافت کرد.

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: Poor Things

Poor Things: مورد انتظارترین فیلم در بین فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده

فیلم دارک کمدی و درام «بیچارگان» از کارگردان یونانی، یورگوس لانتیموس و با بازی اما استون، مارک روفالو و ویلم دافو، بازگویی سوررئال و گروتسک رمان «فرانکنشتاین» مری شلی است. این فیلم در انگلستان ویکتوریایی اتفاق می‌افتد. استون نقش بلا باکستر، زن جوانی را بازی می‌کند که پس از اقدام به خودکشی توسط یک دانشمند دیوانه به زندگی بازگردانده می‌شود. فیلم روایتی است از سفر بلا برای کشف خودش و فیلم در این سفر به بررسی مضامین هویت، قدرت و تمایلات جنسی می‌پردازد. سبک فیلمسازی لانتیموس را می‌توان در شوخی‌‌های خشک  و موقعیت‌های پوچ فیلم به‌خوبی مشاهده کرد. البته بازی اما استون که یک بازی با کمدی فیزیکی و عمق احساسی است را نمی‌توان در این فیلم نادیده گرفت. 

قاتلان ماه کامل، Killers of the Flower Moon

Killers of the Flower Moon: قتل‌های قبیله اوسیج و تولد اف بی آی

فیلم درام جنایی «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و جسی پلمونز، بر اساس کتابی غیرداستانی به همین نام اثر دیوید گران ساخته شده است. داستان مجموعه‌ای از جنایات وحشیانه که در اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ و باعث قتل سرخپوستان اوسیج شده است را روایت می‌کند. این فیلم به بررسی مضامین طمع، فساد و نژادپرستی می‌پردازد،  چون با تحقیق‌های FBI در مورد قتل‌ها و یک توطئه گسترده برای تصاحب نفت، پول و قدرت برملا می‌شود. بازیگران فیلم، دی کاپریو و دنیرو در نقش دو مردی که در میانه بازی مرگبار فریب و خیانت گرفتار شده‌اند، بازی‌های قدرتمندی را ارائه می‌کنند. این فیلم نگاهی گیرا و قابل تامل به فصلی تاریک در تاریخ آمریکاست.

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: The Killer

The Killer: تلاش یک قاتل برای رستگاری

«قاتل» فیلمی به کارگردانی دیوید فینچر و بازی مایکل فاسبندر در نقش یک قاتل حرفه‌ای است. این فیلم که بر اساس یک سری رمان بصری فرانسوی ساخته شده یک فیلم نوآر مدرن و نو محسوب می‌شود. فیلم «قاتل» روانشناسی و خلق و خوی مردی را که شغل قاتل بودن را برای امرار معاش انتخاب کرده را بررسی می‌کند. فیلم «قاتل» تسلط فینچر در داستان سرایی بصری، تعلیق و اکشن را به نمایش می‌گذارد و از طرف دیگر توانایی بازیگری بالای فاسبندر در یک نقش کاریزماتیک و ظریف را. قاتل برای طرفداران آثار قبلی فینچر، مانند Se7en، باشگاه مشت‌زنی و زودیاک می‌تواند فیلمی جذاب باشد. البته کسانی که از حال و هوای تاریک خشونت و انتقام لذت می‌برند می‌توانند از تماشای این فیلم لذت ببرند.

آتش سوزی Afire

Afire: عاشقانه‌ای در زمان بحران

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ «آتش‌سوزی»، درامی آلمانی به کارگردانی کریستین پتزولد است. فیلم به بررسی مضامین هویت، حافظه و تروما در فیلم‌هایش، شهرت دارد. فیلم در میان آتش سوزی‌های کنترل نشده جنگل‌ها داستان چهار نفر را روایت می‌کند که در خانه تعطیلات خود در دریای بالتیک گیر افتاده‌اند. این فیلم کاوشی است پیچیده و ظریف در مورد ناامنی‌ها و خواسته‌های یک هنرمند مذکر و داینامیک دوستی، عشق و حسادت. بازیگران این فیلم شخصیت‌های باورپذیر و جذابی را خلق می‌کنند. «آتش‌سوزی» فیلمی است که با لحنی بازیگوش و غم انگیز و طنزی لطیف و صریح، اعماق احساسات و فکر تماشاگر را به چالش می‌کشد. فیلم برای کسانی که سینما را به عنوان یک هنر قدردانی می‌کنند گزینه مناسبی است.

 

فیلم های ۲۰۲۳ اکران شده: سالی برای مخاطبان جدی سینما

در این مطلب به برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ که برای مخاطبان و منتقدان مهم بوده‌اند و از آن‌ها استقبال شده است اشاره کردیم. این لیست نماینده‌ای مناسب برای نمایش تنوع موضوعی و ژانری فیلم‌های اکران شده در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. لیستی که می‌توان در آن خلاقیت فیلمسازان در به نمایش گذاشتن ایده‌های که به آن اهمیت می‌دهند را مشاهده کرد.

اگر طرفدار تماشای سریالها جدید هم هستید، مقاله معرفی ۱۰ سریال برتر سال ۲۰۲۳ را از دست ندهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *